top of page
Albert Heijn app voor
Blinden & Slechtzienden

De Albert Heijn wil een supermarkt zijn die voor iedereen toegankelijk moet zijn. Na onderzoek zijn zij erachter gekomen dat ze, in de doelgroep blinden en slechtzienden, tekort schieten. Omdat Stichting Accessibility gespecialiseerd is in deze doelgroep heeft Albert Heijn gevraagd om eens naar deze doelgroep te kijken en om een oplossing te verzinnen voor het Albert Heijn zelfscankassa probleem. Vervolgens heeft Stichting Accessibility besloten om samen met ons (de projectgroep) te kijken naar een oplossing. 

Stichting Accessibility kreeg namens de Albert Heijn de opdracht om iets te verzinnen voor het scannen van groenten en fruit bij de zelfscan-kassa’s. Stichting Accessibility zet zich namelijk in voor mensen met een beperking. Zei proberen o.a. websites toegankelijk te maken voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking.

Vervolgens gaf Stichting Accessibility ons de opdracht om te kijken naar wat wij kunnen betekenen voor blinden en slechtzienden bij een zelfscankassa in de Albert Heijn supermarkt. Zo stuitten de gebruikers op het zelfstandig scannen van groenten en fruit omdat deze geen streepjescodes bevatten. Via het scherm moet dan handmatig het juiste stuk groente of fruit geselecteerd worden, dit is echter voor blinden en slechtzienden niet toegankelijk. 

app ah.png
AlbertHeijn-boodschappen-zelfscanner.jpg

Stichting Accessibility

Stichting Accessibility is het onafhankelijke Nederlandse expertise- en onderzoeksinstituut voor ICT-toegankelijkheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen op het gebied van internet, software en elektronische toepassingen. Met hun dienstverlening, expertise en internationale netwerk ondersteunen ze organisaties bij de ontwikkeling en het beheer van toegankelijke websites en apps. Daarnaast doet de stichting onderzoek en ontwikkelen ze proof of concepts op het gebied van ICT-toepassingen voor mensen met een beperking en senioren. Stichting Accessibility is een sociale onderneming. De inkomsten vloeien terug in research en development die bijdragen aan hun missie: een drempelloze digitale wereld voor iedereen. Het bureau bestaat uit een vaste staf en een aantal professionals. Stichting Accessibility heeft vanuit een gemeenschappelijke historie een overeenkomst gesloten met het Bartiméus Fonds en Stichting Bartiméus. Hierin wordt samengewerkt aan toegankelijke ICT innovaties voor mensen met een visuele beperking. Samen zorgen ze voor de mogelijkheden om een inclusieve samenleving te bevorderen.

© Albert Heijn

De oplossing

Tijdens het project was ik samen met een klasgenoot verantwoordelijk voor de vormgeving van de applicatie. Samen hebben wij het project met twee studenten van de opleiding ICT en twee studenten van de opleiding communicatie uitgevoerd.

De oplossing is een toevoeging aan de bestaande applicatie van de Albert Heijn. Deze optie maakt het mogelijk om producten uit de supermarkt te herkennen met de camera van te telefoon. Een banaan hoeft niet meer apart gestickerd te worden omdat de applicatie de vorm herkent. Daarnaast wordt de klantreis voor blinden en slechtzienden makkelijker gemaakt door gebruik te maken van QR-codes in de supermarkt.

Hierdoor weet de applicatie waar de klant zich bevindt in de winkel en zal dit door middel van audio terugkoppelen.

Ter promotie is er een video gemaakt waarin het concept van de applicatie verduidelijkt wordt.

sticker-0.png

Promotievideo 

Prototype in AdobeXD

bottom of page